Khamis, 31 Januari 2013

KEK BATIK BISKUI MARIE




      Kalau buat kek batik ni automatik aku teringat adik bongsu aku... kat umah mak aku kalau buat kek batik ni mesti dgn dia... kami suka sgt mkn dn buat sama2... mmg ada sentimental value pd kek batik ni... yg kelakonye sambil buat sambil begosip2... heheheeee.... rindu plk aku dgn dia... harap2 dia lg advance dpd aku dlm hal masak memasak ni... dia muda lg dan banyak masa untuk blajo... jgn jd mcm aku, dah 30-an br nak blajo sikit2... tp istilah terlambat tu sebenarnye jgn pakai.. muda ke tua ke, janji ada hati dan niat nak majukn diri sndiri... betul tak... kikikikiii...

     oklah, kite lupekn seketika pasal adik aku tu dan terus kpd resepi kat bawah ni ye... aku buat pakai resepi yg mudah jek... korang bole la cuba... nama jek kek tp tak payah susah2 nak bakar ataupn kukus... so, sebab dah mudah sgt, cubalah ye.. heheheheeee...


inilah rupa kek batik aku... aku pakai loyang kecik tu yg jd tinggi semacam jek..


Bahan-bahan :

  • 1 peket kecil milo
  • 3sk serbuk koko
  • 1 peket biskut marie - dipatah 2
  • 1 buttercup
  • 1 sk esen vanila - tak letak pn takpe
  • 1/2 tin susu pekat manis


Cara-cara :

-   Masukkan bahan-bahan kecuali biskut ke dalam periuk atau kuali dan dikacau sebati
-   Jangan dibiarkan dan kacau selalu hingga pekat
-   Bila dah pekat, masukkan biskut dan kacau sebati keseluruhan biskut
-   Matikan api, tak perlu kacau lama sebab nanti biskut lembek
-   Masukkan bahan dalam loyang yg dialas plastik supaya senang dikeluarkan
-   Biarkan sejuk seketika dan dimasukkan kedalam peti sejuk
-   Biarkan betul2 sejuk dan bolehlah dikeluarkan dan dipotong kecil



Selamat Mencuba... :)


2 ulasan:

  1. terharu pulak... i miss you sis.. nnt kite wat same2 lg ea,,

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak perasan komen yg ni... huhuuuu... nti kte wat k... mis u 2..

      Padam