Khamis, 28 Mac 2013

AYAM MASAK KICAP BEREMPAH



      Slmt mlm semua... dah lama rasanye aku tak update blog ni... bukak pun tak sempat... hehehee... skrg nilah masanye aku nak update banyak2 mana yg tertinggal... dua2 dah tido... slmt... bapaknye jek yg belum tido... kikikiiii... Aku malas nak berceloteh panjang lebar sbb banyak lg entry2 yg dok menunggu... aku terus jek ngn resepi ayam masak kicap berempah yg aku masak beberapa hari yg lepas.. aku letak resepi kat bawah ye kpd yg berminat..

Ayam kicap berempah yg terbaikkk...


Bahan-bahan :

  • 6-8 ketul ayam - dicuci bersih dan toskan
  • 1 bj kentang - dipotong wedges
  • 5 bj bwg merah *
  • 1 bj bwg putih *
  • sedikit halia *
  • 1 bj bwg besar - dihiris
  • 1 btg kulit kayu manis }
  • 1 kuntum bunga lawang }3 sekawan
  • 2-3 bj buah pelaga }
  • 1 sb rempah kari daging - dibancuh dgn sedikit air
  • sedikit air asam jawa - jika suka
  • kicap manis
  • garam/perasa
  • minyak masak - utk menumis

Cara-cara :

- Ayam dilumur dgn sedikit garam dan digoreng garing/separuh masak
- Kentang dilumur dgn sedikit garam serta ditabur dgn sedikit tepung dan digoreng
- Tumbuk/kisar bahan bertanda *
- Ambil sedikit minyak goreng ayam td dan masukkan 3 sekawan
- Masukkan bahan kisar td dan tumis hingga naik bau
- Masukkan rempah kari dan kacau sebati, tumis hingga agak garing
- Masukkan air asam jawa sedikit / air biasa bersama dgn kicap manis
- Masukkan garam/perasa, jgn banyak sebab dah ada rasa masin
- Masukkan ayam bersama kentang dan masak dgn api perlahan hingga agak pekat
- Akhir sekali masukkan bawang hiris, matikan api dan boleh dihidang

* cadangan utk masak kicap ni biar masak awal sikit sblm dihidang supaya ayam mesra dan lg sedap...


Selamat Mencuba... :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan