Sabtu, 16 Mac 2013

BUBUR SOM SOM



      Tgh tunggu tetamu dtg ujan pulak turun.. Lebat betul dgn angin yg kuat... Hujan menyambut tetamu la tu... heheheeee... sambil2 menunggu tak sampai2 ni aku update la kjp blog ni... utk ari ni aku nak share minum ptg kami semalam... dah lama tak mkn bubur som-som ni... ingat lg dulu2 masa kecik2 mak selalu buat tp skrg semua tu dah tingal kenangan sebab mak dah malas nak buat... sory mak mengata mak kat sini.. kikikiiii... tp sebab mak jgk la aku dpt buat bubur som-som ni tau... pg2 smlm aku cal dia mintak resepi... heheheee... ada org campur tpg jagung tp mak aku suruh buh tpg beras jek semua... tradisional gitu... 

      Aku buat tghari... bila dah siap semua aku masukkan dlm peti ais bg sejuk... ptg baru kami anak beranak makan... pehhhh!!!! mmg sedap... glupp.. gluppp... masuk ikut anak tekak ni... sejuk jek... korang mesti terliur kan... kikikikiii... korg boleh cuba resepi kat bawah ye... buat jgn tak buat tau...


 Bubur som som ku...



Bahan-bahan : (dlm acuan lompang dpt 18 biji)

  • 1 cwn tpg beras
  • 31/2 cwn santan
  • sehelai daun pandan
  • 1/2 sk garam
  • Pati pandan/pewarna hijau - jika perlu


Cara-cara :

- Bancuh tpg dgn santan dan ditapis kedalam periuk
- Kacau dgn api perlahan hingga berkilat dan meletop2
- Tuang dlm acuan atau loyang dan biar sejuk
- Jika suka sejuk masukkan dlm peti ais beberapa jam sebelum dihidang dgn air gula


Bahan Air gula :

  • 1 cwn gula melaka yg telah diracik
  • 11/2 cwn air
  • 1 helai daun pandan
 Cara-cara :

- Masukkan semua bahan dlm periuk dan dikacau hingga gula hancur
- Tapiskan dan dibiar sejuk




Selamat Mencuba... :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan