Isnin, 11 Mac 2013

KUIH SERIMUKA JAGUNG



      Sebelum buat kuih ni hubbyku mcm tak konfiden jek... dia kata 'sedap ke?'.. aku jwb 'tak cuba tak tau la kan'...   Lepas dah menjadi dan siap dipotong aku suruh dia yg rasmikan dulu... risau jgk aku takut tak sedap... sekali dia mkn... Pehhh!!! mcm tak percaya jek.. kikikikiii... sedap gilerr... heheheeee....
     
      sebelum ni mmg kami tak pernah makan pun kuih serimuka jagung ni... tertarik hati lepas tgk gambo kat blog chef hanieliza... tp dlm gambo tu jagung kat pulut jek belah atasnye pandan... aku pun try la google lg cari kat blog2 lain pastu terjumpalah plk belah atasnye jagung dan bwh pulut sj.. so aku ambik keputusan campurkan kedua2 resepi.. jadilah kuih serimuka jagung santapan mamanurdini... heheheheeee.... nak jgk nama dia... ape2pun tq pada tuan empunya blok yg aku ciplak resepi dia... klu korang nak ciplak resepi aku pulak boleh la ambik kat bwh ni ye...

     

Serimuka jagungku mmg terbukti kesedapannye...



Bahan-bahan : (loyang 7 inci)
Lapisan bwh :-
  •  1 cwn beras pulut - basuh dan rendam 2 jam
  •  11/4 cwn santan cair
  •  1/4 cwn jagung hiris
  •  1sk garam
* aku ambik jagung dlm tin jek... pilih yg sebiji2... heeee.. aku tak campurkan terus.. bila pulut dah siap masak baru aku gaulkan sekali sebelum dimampat2kan...


Cara-cara :

- Panaskan kukusan hingga air mendidih
- Lapik plastik dlm loyang
- Masukkan semua bahan dlm loyang dan kukus selama 30 minit
- Setelah pulut masak, keluarkan dari pengukus dan tekan2 pulut gunakan sudu supaya mampat


Lapisan atas :-

  • 1/2 cwn santan pekat
  • 1/2 cwn air
  • 2 sb tpg gandum
  • 1 sb tpg kastard
  • 1/3 cwn gula
  • 1 bj telo
  • 1/2 sk garam
  • 2 sb jagung cream


Cara-cara :


- Blender jagung bersama air hingga hancur
- Masukkan semua bahan dlm mangkuk, kacau sebati dan ditapis
- Masak sebentar diatas api yg kecil sehingga berwap sj dan matikan api
- Tuang keatas pulut yg telah dimampatkan perlahan-lahan (perlu ditapis jika terdapat gentelan tepung)
- Kukus selama 20 min dgn api yg sederhana
- Setelah masak perlu dibiar sejuk dulu sebelum dipotong
- Potong dgn pisau plastik



Selamat Mencuba... :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan