Ahad, 31 Mac 2013

PAU INTI KELAPA YG GEBU



      Alhamduillah.. percubaan keduaku membuat pau berjaya dgn cemerlangnye... bukan percubaan pertamaku disini  tak berjaya, cuma tak berapa cemerlang jek... kikikiiii... kali ni aku rehatkan doh bg dia naik lama sikit tak mcm yg perama yg aku buat dulu... hasilnye mmg mngagumkan... lembut dan gebu jek... suka sgt2 yg sememangnye aku ni mmg peminat pau.. klu singgah rehat kat R&R mmg pau la yg aku cari... he..he..he...

      Kali ni aku buat letak inti kelapa dan 3 dpdnye letak kaya permintaan anak aku la... tp inti kelapa aku hitam la plk... dah mcm inti kcg hitam pun ada... kikikiii... aku pakai gula merah tu yg jd hitam.. yg bagusnye pakai gula melaka... cantik sikit warnanye... pakai yg mana pun klu terkena yg warna gelap tu mmg ni lah hasilnye... hehehe... pe2 pun kpd yg nak try pau gebu ni aku letak resepi kat bwh ye.. Bahan2 senang jek.. nak buat pun senang... korang bole letak inti apa pun yg korang suka..   ok, jumpa lg...


Pau gebuku yg mmg nak buat lg... sedappp...



Bahan-bahan : (aku buat 1/2 adunan dpt 9 bj pau)


  • 21/2 tepung gandum / tepung pau - aku pakai tpg gandum jek
  • 3/4 sk yis
  • 1/2 sk lemak sayur/ shortening
  • 1/2 sk baking powder
  • 2 sb gula
  • 3/4 air suam
  • sedikit garam 
  • inti kaya - aku pakai kaya agromas 
  • inti kelapa - aku buat sendiri
  • daun pisang/kertas-dipotong 4 segi (aku kertas minyak/papercup)

Cara-cara :
- Campurkan air, yis dan gula dan kacau sehingga gula larut 
- Dlm mangkuk lain, masukan tepung, garam, dan baking powder dan digaul rata
- Campurkan bahan-bahan diatas dan diuli
- Masukan lemak sayur/shortening, uli lg sehingga licin.
- Rehatkan doh selama 40 min hingga 1 jam. Doh akan naik 2x ganda.
- Selepas itu, tekan-tekan utk mengeluarkan angin pd doh
- Bahagikan doh kepada beberapa bahagian, buat bentuk bulat
- Ambil doh yg pertama dibuat, canaikan dan isikan inti kegemaran di tengah doh tadi
- Tutup kemas dan dibulatkan 
- Bila dah siap, rehatkan selama 40 min hingga 1 jam dan biarkan doh naik sedikit
- Panaskan air dlm kukusan hingga mendidih (air perlu lbh 1/2 pengukus)
- Bungkus penutup pengukus pakai kain dan kukus pau selama 10 minit (jgn lbh)
- Angkat bersama penutup letak tempat lain baru keluarkan pau 
- Bolehlah dihidang  


Utk inti :
  • 1 cwn kelapa parut
  • 3 sb gula merah (lg bagus pakai gula melaka)
  • daun pandan 
  • sedikit air - jika perlu
 - Masak semua bahan diatas dgn api yg perlahan dan dikacau selalu hingga kering

Selamat Mencuba... :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan